Vuonna 2005 suomalaiset keskimäärin | Vuonna 2006 #masinointi IRC- kanavan 7 vastaajaa keskimäärin | ||
Kävivät elokuvissa | 1.1 (hki 4) | 8 | kertaa |
Ostivat DVD-levyjä | 1.7 | 10 | kpl |
Ostivat CD-levyjä | 1.6 | 2.7 | kpl |
Ostivat kirjoja | 5.6 (stat.fi, 2003) | 7.4 | kpl |
Kävivät keikoilla | ? | 1.7 | kertaa |
Vuokrasivat DVD-levyn | 0.08 | ? | kertaa |
Suhtautuminen nettipiratismiin myönteistä... Vuoden 2006 voimaan alussa tullut uusi tekijänoikeuslaki ei juuri ole muuttanut nuorten asenteita piratismia kohtaan. Helmikuussa julkistettavan tutkimuksen mukaan 15–25-vuotiaista nuorista 52 prosenttia olisi ladannut elokuvia laittomasti netistä ja 45 prosenttia tv-ohjelmia. , Tietokone 16.1.2007
Näin siis uutisoi Tietokonelehti nuorten mediankäytöstä kertovasta tutkimuksesta. Lainauksen yläpuolella on puolestaan viidessä minuutissa tehty galluppi #masinointi IRC-kanavalla miten siellä oli vuonna 2006 ostettu mediaa verrattuna Suomen keskiarvoihin. Eli ainakin pienellä otannalla pro waretus #masinointi IRC-kanavan jäsenet kuluttavat huomattavasti enemmän rahaa kulttuuriin kuin suomalaiset keskimäärin. Itse tulkitsen tuon niin, että kulttuurin yleinen kuluttaminen väistämättä kasvattaa myös sen kaupallista kulutusta, jolloin warettamisesta voi ihan syystä pitää myönteisenä asiana.
Tuota tukee myös se, että kuvallisella medialla menee tällä hetkellä varsin hyvin:
- DVD-tallenteiden myynti- ja vuokraustoiminnan liikevaihto kasvoi 16,6 % vuonna 2005 (Kuvallennetilasto 2005)
- Suomen elokuvateattereiden lipputulot ovat kasvaneet 37,8 % tammi-maaliskuussa (2006) verrattuna samaan ajanjaksoon viime vuonna. (Valkokangas)
- Kotimainen elokuva pääsi vuonna 2006 uuteen katsojaennätykseen 1.5miljoonaa katsojaa vrt 0.9 miljoonaa vuonna 2005 (SES)
- CD-levyjen euromääräinen myynti jatkoi hidasta laskuaa, mutta cd-levyt korvaakin lähitulevaisuudessa digitaalinen myynti (digitoday, Ifpi)
Eli josko viihdeteollisuuden yritykset voisivat lopettaa asiakkaidensa haastamisen oikeuteen ja keskittyisivät tekemään jotain mitä viitsisi ostaa.
BTW: Lisäsin sivulle Olen Rikollinen? -kampanjan logon.
2 kommenttia:
Hmm, mainio kvantitatiivinen tutkimus (äh, suomen kieleen todellakin tarvittaisiin kunnon diminutiivi) kyllä tämä :). Olen samaa mieltä, että ilmaiskulttuurin kuluttaminen lisää myös maksullisen kulttuurin kuluttamista, mutta veikkaan että #masinointi.org-kanavalla monet perinteisestikin korkeaan kulttuurin kuluttamistasoon kytkeytyvät piirteet (esim. korkea koulutustaso, kaupunkilaisuus, digimedian käyttöön tottuneisuus ja nuori ikä) ovat kyllä rajusti yliedustettuja.
Äh, kirjoitin kanavan nimen ulkomuistista väärin, antakaa anteeksi, se on siis #masinointi eikä #masinointi.org.
Lähetä kommentti