Mutta mutta, mitäs vaihtoehtoja on? Tällä kertaa siis videoita siisteistä kulkuneuvoista, joilla liikkua paikasta toiseen. Suluissa olevat luvut on ilmestymisvuosi, paino, montako ihmistä mahtuu sisälle ja voimanlähde.
Moottoriajoneuvot
- VW 1 Liter Car (2010/proto, 290 kg, 2 hlo tandem, bensa)
- Aptera Electric Typ-1 (2008, 670 kg, 2 hlo, hybrid)
- VentureOne (2008/2010, 630 kg, 1 hlo?, hybrid/sähkö, Vanhempi CarverOne TopGearissa)
- Twike (1986, 246kg, 2 hlo, human-electric-hybrid)
- Heinkel Kabine (1956, 243 kg, 2 hlo)
- Messerschmitt KR175 (1953, 180 kg, 2 hlo tandem)
- Peel trident (1966, 90 kg, 2 hlo) & P50 (1962, 59 kg, 1 hlo)
Lihasvoimalla liikkuvat (+sähkoavusteiset)
Maalla
- Aerorider (88 kg, 1 hlo, sähköavusteinen)
- Cab Bike ( 37kg, 1 hlo, sähköavusteinen)
- Tilting trike (joku proto?)
- The Transformation Trike (Innovate or Die proto)
- Flevotrike (Hipparion on samasta ideasta uudempi variaatio. Protohippuksen paino on 20kg)
- Sidewinder
- Go-One (30 kg)
Ilmassa
Katso myös
2 kommenttia:
Hieno kooste erilaisista kulkuneuvoista. Miksi ihmeessä kaikki suunnittelijat ottavat inspiraationsa kananmunasta? Aerodynamiikka on varmasti kohdallaan mutta kuluttajien silmään ne eivät istu. Veikkaankin että perinteisen auton malliset sähköajoneuvot tulevat olemaan se juttu jo lähivuosina.
Oma suosikkini vähäpäästöisistä kulkuneuvoista on
polkupyörä (1817, 10 kg, 1-2 hlo)
Pyörällä rullailu voittaa ruuhkassa seisomisen aina. Se on kaiken lisäksi hauskaa.
Hei, Kupla-auto on ihana idea :) Mut mut, Velomobiilit on munan muotoisia varmaan käytännön syistä. Laitteen pitää olla pieni ja solakka ja mitä aerodynaamisempi se on, niin sen lujempaa pyörällä pääsee.
Sähköautoissa sillä ei ole niin väliä kun laite kulkee muulla kuin omilla lihaksilla ja niitä löytyykin sitten jo ihan missä tahansa muodossa golfkärryistä urheiluautoihin.
- Unelmien sähköauton sähköautolista
Mutta sitten taas jos sähköautoihin siirtyminen tarkoittaa lähinnä sitä, että vaihdetaan isot kohlot bensa-autot vain perinteisen näköisiin isoihin kohloihin sähköautoihin, niin se jättää jäljelle vielä autoilun kaikki muut ongelmat, kuten sen, että autot vie ihan saakutisti tilaa kaupunkiympäristöstä. :(
Nyt kun olosuhteiden pakosta vaihdetaan autojen teknologiasukupolvea vähäkulutuksisiin/-päästöisiin, niin olisi tilaisuus samalla radikaalisti muuttaa autojen suunnittelua ja keventää/pienentää autokantaa.
Tyyliin että keskivertoautoista tulisi enintään 500kg painavia tai vielä mieluummin vain puolet tuosta ja fyysinen koko olisi jotain smarttien kokoluokkaa.
Tätä ei tietenkään tule tapahtumaan vaan tulevaisuus on nyky keskivertoautoa vastaavan vähäpäästöisen normiauton. Tämä siksikin, että "normiauto" sopii nykyautojen sekaan ilman, että kolaritilanteessa tulee raatoja ja sama tilanne jatkuu aina ikuisesti :(
Lähetä kommentti